2022-01-15

FSO Warszawa M20

FSO Warszawa M20 to pierwszy powojenny polski samochód osobowy produkowany w latach 1951-57. Był to model licencyjny radzieckiego samochodu GAZ Pabieda M20.  Model z 1951 r. napędzany był 4-cylindrowym, dolnozaworowym silnikiem o pojemności 2120 ccm i mocy 50 KM osiąganej przy 2200 obr./min. Prędkość maksymalna dochodziła do 105 km/h, a zużycie paliwa wahało się w granicach 11,5-13,5 l/100 km.

W momencie uruchomienia produkcji Warszawa była autem przestarzałym - jej konstrukcja prezentowała poziom przełomu lat 30 i 40, niemodne już nadwozie typu "garbus". Nie była też pojazdem ogólnodostępnym, pomimo jej seryjnego wytwarzania, gdyż nie udawało się wypełnić planów produkcyjnych i była osiągalna początkowo tylko dla przedstawicieli różnych resortów. 

Dodatkowo przez pierwsze 5 lat produkcji Warszawę wytwarzano z części dostarczanych z ZSRR, dopiero w 1956 roku złożono pierwszy samochód z wyłącznie krajowych części. Modyfikacja modelu nastąpiła w 1957 roku gdzie zastapiono go Warszawą 200 (M20-57).

Na podstawie: Infocar.net.pl, Auto-Świat.pl 15.01.2022

 FSO Warszawa M20 is the first post-war Polish passenger car produced in 1951-57. It was a license model of the Soviet GAZ Pabieda M20 automobile. The 1951 model was powered by a 2120 cc 4-cylinder, bottom valve engine with 50 HP at 2200 rpm. The top speed was up to 105 km / h, and fuel consumption was between 11.5-13.5 l / 100 km.

At the time of launching the production, FSOWarszawa was an obsolete car - its design was at the turn of the 1930s and 1940s, with an out-of-date "hunchback" type. It was also not a generally available vehicle, despite its serial production, as it was not possible to fulfill the production plans and was initially available only to representatives of various ministries. In addition, for the first 5 years of production, Warszawa was manufactured from parts supplied from the USSR, and it was not until 1956 that the first car was assembled from exclusively domestic parts. Modification of the model took place in 1957, where it was replaced by the FSO Warszawa 200 (M20-57).






Zdjęcia/photos: Marcmodel

Model Hachette , skala 1:24


 

Pocztówka wydana przez Centrum Promocji Motoruzacji



Znaczek pocztowy o nominale 1 złoty wydany przez Pocztę Polską w 1976 roku

Żródło: Colnect.com


Folder reklamowy FSO Warszawa M20



Żródło: motofakty.pl

Brak komentarzy:

WOLNA I NIEPODLEGŁA UKRAINA - FREE AND INDEPENDENT UKRAINE

 W obliczu podłej napaści Rosji na wolne i niepodległe europejskie Państwo Ukrainę wyrażam stanowczy sprzeciw na takie działania i wywołanie...